Australië 2001 Collage

In 2001 maakten we onze eerste reis naar Australië met Baobab in een veel te kleine bus.

Vanaf Adelaide reden we  recht naar het noorden via de wijnstreek Barossa valley naar Cooper Pedy. Onderweg sliepen we in "sheerer's quarters" de verblijven van de schapenscheerders.

Cooper Pedy is het opaal winningsgebied met talloze mijnen. Wij bezochten het opaalmusem en sliepen in een hotel onder de grond.Natuurlijk bezochten we een zonsondergang bij Uluru (Ayers Rock) wat een echt touristen festijn is, waar mensen elkaar verdringen om op het juiste moment de perfecte foto te maken.

Centraal Australië Devils marblesAlice Springs is een aangenamer oord, met een natuurpark.Hier maakten we een ballonvlucht, die de eerste ochtend (03.00 uur) niet doorging omdat er te veel wind stond, de volgende morgen dus weer vroeg op, maar het was beslist de moeite waard.Verder naar het noorden, we bezochten Devils Marbels, grote ronde bollen , meters in doorsnee, soms gestapeld, overblijfselen van een geërodeerd gebergte.

Kings CanyonEen van de mooiste wandelingen maakten  we in Kings Canyon, een prachtig gebied met waar de oudheid van het continent zichtbaar is in de gesteenten en de vele zichtbare aardlagen. Vooral de kleurenpracht in het avondlicht is overweldigend. Prachtige opnamen zijn er gemaakt voor de film Priscilla Queen of the Desert.

In Tennant Creek verlieten we de Stuart Highway en  gingen we verder op de Barkly Highway naar het oosten met een overnachting in Julia Creek waar we onze, in Australië gekochte, nieuwjaarkaarten op de bus deden, ze zijn allemaal aangekomen.

In Townsville staken we met de ferry over naar Magnetic Island, waar we samen een mooie wandeling maakten naar Horseshoe bay. Van hieruit gingen we ook het Great Barrier Reef bezoeken, maar dit was een massale vertoning, waarbij ik ook nog erg zeeziek werd, toch maakte ik (Age) hier een proefduik, een mooie ervaring, maar niet aan te raden als je last hebt van claustrofobie zoals ik, toch tot een goed einde gebracht, maar duiken, nee laat maar.

Hierna zakten we af langs de oostkust richting Sydney. De eerste stop was Airley Beach, een mooi stadje met een mooie camping, met aan de kust een prachtig groot zeewater zwembad, omdat in zee zwemmen hier niet mogelijk is vanwege de kwallen die er veel voorkomen, we hebben er dan ook niemand in zee gezien.Wel hebben we er een prachtige tocht gemaakt met een catamaran naar een van de eilandjes in het Great Barrier Reef, waar we mooi konden snorkelen vanaf het strand, en kennismaken met een van de vissen die daar regelmatig een bezoek brengt, een grote vis met hele grote lippen, ze noemden hem Mick Jagger.In Rockhampton stonden we even op de Steenbokskeerkring. Verder naar het zuiden overnachtten we op een farm Kroombit Park ergens in de bush, er waren heel veel paarden die 's morgens langs draafden, en prachtig gezicht. We bezochten nog even Ipswich om wat inkopen te doen, hier kocht ik een drie-dubbel CD met Australische muziek waarvan ik ook in latere jaren muziek gebruikt heb voor mijn films.In Canungra verbleven we een nacht in een prachtig B&B een hele luxe na al dat kamperen.De volgende dag bezochten we Lamington Park, met de vele gekleurde parkieten die op je hoofd  gingen zitten en dol waren op ijs.Onderweg bezochten we nog een Alpaca farm in een landschap dat aan Zwitserland deed denken.Voor we in Sydney aankwamen verbleven we nog een nacht op een camping in Coffs Harbour, een weinig interessant stadje met een jachthaven.

Sydney, voor ons de mooiste stad ter wereld, even met de ferry vanaf circular quay en je kunt een strandje vinden of een mooie wandeling maken naar North Head. Het was geweldig die eerste keer dat we over de harbour bridge reden en zicht hadden op het beroemde Sydney Operahouse.

Klik hier voor meer foto's