Boeddha Park Vientiane

lac routeDeze reis begon op 28 oktober 2014 met een KLM-vlucht naar Bangkok. Na enkele dagen op 31 oktober naar Chiang Rai gevlogen met Air Asia. Het busje van Hotel Le Patta haalde ons netjes op de luchthaven af om ons naar het hotel te brengen. Chiang Rai is op zaterdagavond met de avondmarkt het aantrekkelijkst. Er wordt gezellig buiten op het plein gedanst en er is van alles te eten en te drinken. De vele soorten wormen en andere gebakken insecten vonden we interessant om te zien maar minder om zelf te nuttigen. Het hotel viel erg tegen en het bed schudde bij elke beweging. We hebben dan ook slecht geslapen. De volgende dag dus 1 november hebben we ons aangesloten bij de groep van 16 personen van Sawadee. Helaas was er een koffer van Amy niet meegekomen, dus we gingen vertraagd opweg naar de grens met Laos. De grensformaliteiten verliepen gladjes. Na $ 26 aan fee en een pasfoto konden we Laos gaan bezoeken. Het hotel gelegen aan de Mekongrivier in het plaatsje Ban Huay Xai was eenvoudig en het avondeten smaakte goed. Hier ook de eerste Kips gepind. Je voelt je gelijk mijonair als je 1 miljoen Kip op neemt (rond € 100,--). Het land bleek verrassend goedkoop en ook schoon. Zeker ten opzichte van Cambodja wat we later bezochten. Er is weinig verkeer en de wegen zijn erg slecht en er wordt voortdurend aan de weg gewerkt. Wel heeft bijna iedereen een motorfiets en natuurlijk een mobieltje. Vervolgens reden we naar Luang Nam Tha waar we einde middag aankwamen. Onderweg soms een stop in een dorp en daar rondgekeken. Noord Laos is bergachtig en overwegend komen we alleen door plattelandsdorpjes. Er lopen overal varkentjes en kippen rond en de bevolking is vriendelijk. In Luang Nam Tha op 4 november een fietstocht gemaakt met de hele groep. Bart kreeg een klapband maar er was een reserve fiets in de bezemwagen aanwezig. Gelukkig bleef het de hele dag droog na een natte vroege ochtend.

jungle lunchDe 3 daagse wandeltocht door het Nam Ha Nationaal Park begon dus op 5 november. De jongere deelnemers van de groep plus Bart en Age deden met de tocht mee. Met onze gids Boone hadden we al eerder kennisgemaakt en zijn aanbevelingen aangehoord. Omdat we het eerste stuk van de trekking enkele malen door beekjes moesten waden waren waterschoenen of sandalen noodzakelijk. Wij gebruikten toen maar onze snorkelschoenen. Gelukkig konden we een drager regelen voor onze rugzak. Tegen € 30 voor 3 dagen hadden wij met Annette en Theo een trouwe drager die ons op alle moeilijke passages bijstond.Na de lunch in de jungle ging het een beetje regenen. Toen we in het overnachtingsdorp aankwamen zag alles er grauw en modderig uit. Er was wel electriciteit in het dorp maar de bewoners leven nog even primitief en eenvoudig als vroeger. Het dorp is net een grote boerderij waar alle dieren vrij rondscharrelen.  De volgende dag verder geklommen de heuvel op. Helaas ging het einde ochtend weer flink regenen zodat onze bergpaden in beekjes veranderden.Door de jungle om ons heen hadden we ook geen mooie uitzichten.In het overnachtingsdorp gelegen langs een rivier, nu zonder licht, konden we droog lunchen maar daarna wederom de regen. Er liepen veel eenden, varkens en geitjes rond. Dit keer sliepen we met 6 personen in een klein huisje.op een maatje en met een dekentje. De 3e dag hoefden we maar kort te lopen naar onze ophaalplek. Door de regen was de wandeling erg modderig en ook de tocht met de 2 pick-up wagens was een bijzondre ervaring door het steeds wegglijden van de wagens. Na de luch met eend namen we afscheid van onze dragers en gids en werden weer met onze bus opgehaald en naar de Boatlanding gebracht. Dit eco-hotel heeft het nadeel dat er geen warm water is als er geen zon is. We hebben s' middags de schoenen etc schoongemaakt en gedroogd, Het resort ligt mooi aan de rivier maar verder vonden we het er erg saai. S' Avonds was er gebak wegens de verjaardag van Han. Een leuke geste van Sawadee.

We reden de volgende dag  ruim 8 uur door de bergen naar Muang Ngoi. Door de verbredingswerkzaamheden aan de wegen moesten we soms lang wachten of liepen we zelf een stukje en pikte de bus ons later weer op. De overnachtingsplek was mooi gelegen aan een rivier en het ontbijt was uitstekend. De afstanden in Laos zijn aanzienlijk en de wegen slecht. De bus doet dus lang over om elke dag een andere plaats te bereiken. We hebben ons daarop helaas verkeken.

Thong driver and his wifeThong (links op foto) onze Laotiaanse reisbegeleider, de bus chauffeur die samen met zijn vrouw bijgenaamd " Emalda " ,vanwege haar altijd verzorgde uiterlijk, hebben niets nagelaten het ons naar de zin te maken en alles gladjes te laten verlopen. Thong was erg bescheiden maar wel vindingrijk bij het regelen van sandwichlunches etc. Ook gaf hij soms de aantallen eerder door van de maaltijden  tijdens de stops. Daardoor verloren we minder lunchtijd.

De volgende dag reden we met onze eigen bus verder naar Ban Pac Ou en door een straat vol met winkeltjes met dranken en shawls liepen we naar de oever van de Mekong om ons in te schepen op een luxe boot die ons naar de Pac Ou grotten bracht. Deze heilige grotten en spelonken bevatten duizenden Boeddha's. Helaas vonden we deze plek een grote teleurstelling. In Myanmar hadden we het vele malen mooier gezien in Pindaya in de Shwe Oo Min Natural Cave Pagoda. Trouwens gezien onze ervaringen in Vietnam en Laos is het beter om eerst deze landen te bezoeken en daarna pas Myanmar. Het oude Birma heeft veel mooiere tempels, cultuur en natuur dan wat we nu gezien hebben. Ook de godsdienst is daar veel meer aanwezig en voelbaar. Vanaf de grotten voeren we verder naar de oude koningsstadLuang Prabang,  (filmpje) een stad die op de Unesco werelderfgoedlijst staat. De stad doet erg gezellig aan en er is elke dag een drukke avondmarkt. We bezochten daar het voormalig paleis van de koning en diverse tempels zoals de Wat Xieng Thong. Heerlijk langs de Mekong gewandeld tot de bamboo voetbrug in aanbouw. Op die plek is een heerlijk rustig restaurant met gemakkelijke stoelen.  De 2e dag in deze stad gingen we niet naar de Kuang Si watervallen (hadden wel spijt achteraf) maar we staken de Mekong over met de pont en hebben daar heerlijk op het platte land gewandeld. Het tarief heen en terug was niet gelijk en volgens ons dus te hoog. We beklommen de Phu Si heuvel om van het uitzicht over de stad te genieten. Op de terugweg weer onze  laundry opgezocht en onze schone kleren opgehaald.

bart jarigOp 12 november, de verjaardag van Bart, reden we 9 uur lang over de zogenaamde Slangenweg naar Phonsavan. Dit vanwege de vele bochten die deze weg telt. Onze lunch bestond uit heerlijke appeltaart meegenomen uit Luang Prabang. Gelukkig hadden we een gezellige hoekkamer die heel antiek was ingericht. s' Avonds gegeten in ons hotel en tot mijn verrassing was er weer een verjaardagstaart van Sawadee vanwege mijn verjaardag.

Omdat niet alle reisgenoten aanwezig waren hadden we dit keer een groter portie.  Een gezellige afsluiting van een vermoeiende en saaie reisdag.Phonsavan is de uitvalsbasis voor een bezoek aan de Vlakte der Kruiken (Jars) die voor de volgende dag op het programma stond. Het was een erg leuke dag met prachtig weer en een makkelijke maar zeer interessante lange wandeling langs de diverse locaties waar de oude zandstenen kruiken liggen.Ook bezochten we eerst een zijdefabriekje.  De kruiken hebben soms erg geleden onder de Vietnamoorlog van 30 jaar geleden. Laos werd toen hevig gebombardeerd door de Amerikanen. De functie van de kruiken is nog steeds een mysterie.

De volgende dag 14 november vroeg vertrokken om in Vang Vieng, onze volgende overnachtingsplaats, nog voldoende tijd te hebben voor een middagexcursie. We moesten weer een stukje Slangenweg terug om in 6 uur naar Vang Vieng te rijden. De route door de bergen is prachtig. De plaats ligt aan de oevers van de Nam Song rivier en is omgeven door het steil karstgebergte. De plaats is door zijn ligging en mogelijkheden erg intrek bij jonge budgettravelers. De meeste van onze groep maakten een boottocht langs de oevers van de rivier om te genieten van het karstgebergte om daarne het stadje te voet te verkennen.

Vervolgens was het tijd om de volgende dag naar Vientiane, de hoofdstad te reizen. Hier hadden we anderhalve dag om de stad te bekijken. Na aankomst reden we met een groepje van 7 naar het Boeddhapark. Hoewel het was beschreven als een beetje kitcherig was het toch een leuke ervaring. Vooral ook omdat er veel monniken rondliepen die op onze foto's de zaak zo leuk opfleurden. De dag erna met de tuk tuk een bezoek gebracht aan de Pha That Lung een belangrijke stupa en de omringende andere fraaie tempels.De tuk tuk rijdtl langs de Patuxai de Laotiaanse versie van de Arc de Triomphe. Vervolgens terug naar het centrum waar we nog 2 oude tempels (nu museum) gezochten What Si Saket en Wat Si Muang. In het Joma Bakery Café genoten van de heerlijke koffie met appeltaart.

Op 17 november weer een lange rit naar het Hinboun natuurpark met de ondergrondse rivier van 6 1/2 km. Onderweg alleen een bezoek aan een tempel waar monniken de restauratiewerkzaamheden voor hun rekening namen. We sliepen in het eenvoudige Chantha House. Heel schoon en gezellig daar met redelijke kamers. Het avondeten smaakte uitstekend en het ontbijt was goed.We wandelden de volgende dag via een dorpje naar de Khong Lor grot. Met een platte boot voeren we door de ondergrondse rivier de Nam Hinboun met voor en achterop onze bootsmannen met een sterke zaklamp. Zij kenden alle bochten en halverwege moesten we uitstappen om de druipsteengrotten nader te aanschouwen. Ook liepen we wel eens vast op het grind van de rivier vanwege de lage waterstand. Aan het eind van de tocht een pauze en leuke wandeling door het landelijke dorp. Dezelfde vaarweg weer terug en na afloop de lunchpakketten genuttigd. Het opgestuuwde water bij het begin bood een heerlijke zwemmogelijkheid en we hebben daarna heerlijk van de zon genoten. Onderweg terug kwamen we de overladen schooltuktuk tegen. De afstanden naar de school in het dal zijn hier soms aanzienlijk als je geen motorfiets hebt of te jong bent. De natuur onderweg is lieflijk en afwisselend met veel hoge wuivende grassen langs de kanten.

Boeddha tuinOp 19 november weer een lange busrit naar Savannakhet gelegen langs de rivier de Mekong. Hier een prachtige zonsondergang waar de plaats beroemd om is. Onderweg soms een stop in een leuk dorp of een kort bezoek aan een tempel. Het avondeten in een duits restaurant smaakte heel lekker. De volgende dag reden we eerst naar de Wat Phu tempe  (filmpje) . Deze gedeeltelijk overgroeide oude Khmer tempel gebouwd in de 6e tot 8e eeuw is indrukwekkend om te zien.   Naar het hoogste punt te lopen waar het water in een klein straaltje uit de berg stroomt is een hele klim. Hier waren Thaise monniken die ook de tempel bezochten met alle moderne I-pads en videocamera'a aanwezig. Duidelijk veel rijker dan de Laotiaanse collega's die we ontmoet hebben. We steken vervolgens met een pont de Mekong over om op het Don Daeng eiland in een community lodge te overnachten. Gelukkig hadden wij 2 slaapplaatsen op de waranda geloot zodat we lekker luchtig buiten lagen onder de klamboe. Het avondeten werd voor ons bereid in de keuken. De andere morgen voor het ontbijt een wandeling gemaakt door over het zandpad van het dorp. Een bezoek gebracht aan de tempel waar de bewoners de offerandes bij de priester brachten.   Onderweg was het druk met kinderen die naar diverse scholen gingen, allemaal schoon gekleed in een uniform. Meestal is dat een wit hemd met lange mouwen en een blauwe of zwarte (korte) broek.

Op 21 november weer terug met de pond naar de overzijde van de Mekong en naar Khongeiland met de bus. Dit is geen eiland meer sinds de brug in 2014 klaar is.De volgende dag een excusrie met de boot langs diverse eilanden naar de Lipphi watervallen. Onderweg brak het roer van onze boot af zodat we regelrecht de modderige oever indoken. Gelukkig kon de bootsman het roer weer repareren zodat we niet zo lang vastzaten. De wandeling naar de watervallen was mooi en we passeerden een fraaie tempel iets van de hoofdweg. Het verval in de Mekong is niet erg groot en er was weinig water zodat de aanblik niet echt spectaculair te noemen was.

Op 23 november reden we naar Kratie in Cambodja. Onderweg nog een bezoek aan de grootste waterval in ZO Azië de Khone Pha Pheng met 15 meter verval. Een mooi gebied en een prachtig bruisend waterlandschap.

Bij de grens liepen de formaliteiten gladjes maar norssig na betaling van US $ 36,-- fee. De baggage moest overgeladen worden in een andere (roze) bus en we namen afscheid van onze Laotiaanse chauffeur met zijn vrouw. De buschauuffeur heeft uitstekend gereden en 2400 km afgelegd in Laos. Na de grens in Cambodja werd de weg zo slecht dat we niet harder konden rijden dan 20 km. Verop werd de weg gelukkig beter. De Cambodjiaanse gids was geen aanwinst en had een vreselijk stemmetje en was bijna onverstaanbaar zeker voor mij met mijn slechte gehoor. Thong en de gids konden ook niet erg met elkaar opschieten. Onderweg een leuke stop in een Cambodjaans vissersdorp langs de rivier.

Laos khmerOp 24 november reisden we met de eigen bus naar Phnom Penh de hoofdstad van Cambodja. s' Middags naar een tandarts gezocht omdat mijn kroon afgebroken was. Die heeft er tot het avondeten weer opgezeten om vervolgens weer los te schieten. In Nederland na een wortelbehandeling door de eigen tandarts er weer keurig opgezet. Ook hebben we die middag de Russische Markt bezocht. Die kenden we nog niet. In 2012 waren we namelijk ook al vanuit Vietnam in in Phnom Penh en Siem Reap geweest. Toen hadden we de Killing Fields en de S21 school bezocht. Gezien de vreselijke herinneringen die dit opleverden hadden nu geen behoefte dit weer te bezoeken. Het hotel lag centraal in een mooie wijk en bij het Victory Monument. De volgende dag te voet naar het Nationaal Museum gelopen. Je mag er niet fotograferen maar iedereen deed het, dus wij ook. Het museum heeft een mooie collectie oude Khmer kunst.

Omdat het Koninklijk Paleis gesloten is tussen 12 en 2 moesten we wachten. Cambodja heeft sinds kort weer een Koningspaar. Het paleis heeft tal van fraaie tempels en paleizen met een grote troonzaal die niet gefotografeerd mag worden, maar alleen vanaf de ramen bekeken kan worden. Er zijn heel veel mooie foto's te maken op de grote pleinen van het paleis. Na afloop samen met Han en Ria een tuk tuk genomen zodat we snel thuis waren.

In de buurt van ons hotel waren een paar goede restaurants zodat we heerlijk gegeten hebben. Op de valreep nog rond 21 uur 4 shirtjes gekocht met 50 % korting in een sjieke winkel. Zo 'n koopje kun je niet laten lopen.

Ankhor watOp 26 november naar de laatste stad van onze groepsreis Siem Reap.Hier hadden we een hotel met zwembad, aardige kamer maar met een slecht ontbijt. Hier bleken ook andere reisorganisaties zoals Djoser en Koning Aap de gasten onder te brengen. We hadden 2 volle dagen om de stad en vooral de Angkor Wat, Angkor Thom en de Bayon tempels te bezoeken.  Al de 1e avond werden we in de drukke stad door een jongeman aangesproken die zijn tuk tuk aanbood. Nu zijn er honderden tuk tuk rijders in de stad maar welke moet je kiezen? Op goed geluk en met een goed gevoel hebben we hem gekozen en een deal gemaakt van US $ 20 voor een bezichtiging van de Angkortempels de andere dag. Soun Pheakdey was zijn naam en hij was 25 jaar. Woonde eerst bij zijn oma omdat hij geen ouders meer had en heeft zich door hard werken opgewerkt tot tuk tuk driver met een eigen motor. Hij sprak ook redelijk engels. Hij was stipt op tijd om ons in het hotel af te halen en na het kopen van de entreebewijzen met foto tegen $ 20 pp liet hij ons de belangrijkste tempels zien. De Angkor Wat hadden we 2 jaar geleden aan het eind van de dag gezien en toen werd deze mooi beschenen door de zon.Nu ging hij als 1e naar deze grote en bekenste tempel in de ochtendschaduw. Het was aanzienlijk drukker dan 2 jaar gelden en vooral de Ta Prohm bekend om de grote jungle bomen die door de muren groeien was drukker dan de Bijenkorf met de dwaze dagen. De Korianen liepen allemaal met selfies stokken om zichzelf met de tempels te vereeuwigen op afstand bediend door hun I phones. Ze hebben alleen aandacht voor zichzelf en zien dus geen schoonheid van de tempels.  Rond twaalf uur kregen we dorst en Soun bracht ons naar een goed Khmerrestaurant. Op onze vraag of hij ook wat wilde drinken antwoordde hij dat hij honder had. Dan maar een lekker maaltje kip met rijst voor hem besteld met een Cola. De kosten van de maaltijd met de fooi na afloop waren bijna net zoveel als de afgesproken $ 20. Maar de aardige jongen was het waard en hij wachtte ons bij elke tempel weer op na onze bezichtiging. Hij wilde ons ook wel de andere dag van dienst zijn maar we konden hem alleen de daarop volgende zaterdag 29 november om 12 uur  ons naar de luchthaven laten brengen voor de vlucht naar Sihanoukville. Vrijdag overdag ons rustig gehouden en het zwembad benut. s  'Avonds heeft de hele groep van 18 zich verzameld voor het afscheidseten en Thong kreeg na een speech van Age zijn gebruikelijk fooi.. Onze groep is tijdens de reis nog al uiteen gevallen en als we eerlijk zijn was de groep ook minder gezellig dan tijdens sommige andere rondreizen. Maar omdat we samen er ook graag opuit trekken vonden dat minder erg .

Zaterdag 29 november bracht Soun ons dus netjes om 12 uur naar de luchthaven. Hij was erg blij met een shirtje van Age. De relatief dure vlucht naar Sihanoukville met Cambodia Angkor Air verliep comfortabel en snel in 35 minuten. Op de luchthaven van Sihanoukville zou onze hoteltaxi ons opwachten maar er was geen taxi te zien. Na 10 minuten wachten stormde een jongen met onze namen op ons af met een smoesje van slechte wegen. Uiteindelijk na 25 km kwamen we een half uur later in ons hotel The Tamarind aan. Aanvankelijk kregen we kamer 20 helemaal in de hoek zonder uitzicht maar na onze klacht kregen we van de eigenaar kamer 14 met uitzicht op het zwembad en bij de bar.

Het hotel ligt 2 blokken van het Serendipity Beach en was erg rustig gelegen. Toen we de 1e zaterrdagavond de promenade afliepen waren we een beetje teleurgesteld vanwege de grote drukte en de herrie langs het strand en de strandtentjes. Veel harde muziek en een beetje chaotish allemaal. Later en vooral overdag en na het weekend werd het veel rustiger en was het er wel gezellig. Het water bij de grote plaats SV was niet erg schoon maar de andere stranden richting Otres I en Otres II en ook het water was er lauw, schoon en het strand redelijk schoon en ongerept. Je kon 8 km lopen langs de vloedlijn wat we ook vaak gedaan hebben. Natuurlijk onderweg onderbroken door een zwempartij of een Mango of Coconut shake. Wel onder een parasol want het was in de zon tussen de buien door erg heet. We zijn 1 dag met de boot opstap geweest. Het 1e eiland waar we aanlegden konden we snorkelen maar er was geen koraal en nauwelijks vis te zien. Het 2e eiland waar we aanlegden na de lunch was gelegen in een prachtige baai omzoomt door fijn zand en palmen.Het water was goddelijk warm en schoon. Er was verscholen in het dichte bos ook een destileerderij. Toen we bij  het 3e eiland wilden aanmeren ging het hevig waaien en regenen. De kapitein besloot toen maar door de varen naar de aanleghaven waarvandaan we ook vertrokken waren. De laatste dagen werd het weer droger en minder warm.

Otres beach We hebben toen het Otres Beach een paar keer aangedaan. Daar is het mooier en schoner en rustiger. Er is veel leuke accomodatie langs die stranden daar die pal aan het strand ligt. Mogelijk een aanrader voor een volgende keer. Age verloor de laatste zaterdag zijn nieuwe 3 voortanden die tijdelijk waren vastgezet. Op zondag zijn we toen in SV naar een tandarts wezen zoeken die het wederom tijdelijk kon repareren en vastzetten.. In dit land werkt men elke dag en $ 20 is weer gauw verdiend door het Khmer Cambodia Dentist Institute. Bart heeft een keer een massage geprobeerd in het Seeing Hands Massage Institute (blinden) . Hij vond het niet voor herhaling vatbaar.

Op 10 december hebben we een plaats in een shutlebus gehuurd tegen $ 16 per persoon die ons in 4 uur naar de luchthaven van Phom Penh bracht. Vandaar met Air Asia (erg voordelig) naar Bangkok gevlogen. Hier weer een taxi voor THB 300 naar ons vaste hotel Tarntawan Place genomen. In Bangkok is het altijd gezellig en goed shoppen in de mooie shopping malls. We kennen de malls en metroverbindingen inmiddels op ons duimpje. Op vrijdagavond om 10 uur nog even bij de kapper geweest om mijn haar te laten knippen voor € 7,50 in Boystown. Dat is stukken voordeliger dan thuis waar ik € 22,50 betaal. De kapster heeft het keurig geknipt inclusief de wenkbrauwen en de oorharen.

Het inchecken in Bangkok op zondag op de KLM vlucht overdag ging erg traag en duurde wel anderhalf uur. Tenslotte waren we na 12 uur vliegen om 19 uur weer veilig op Schiphol. Was wel even wennen bij + 5 C.

Thuis bleek dat Bart 4 KG afgevallen was door zijn darmproblemen. Die zijn inmiddels opgelost na een bezoek aan een apotheek in Sihanoukville die een anti bioticumkuurtje adviseerde.

Klik hier voor meer foto's op Picasawebalbums. Klik hier voor het filmpje over Wat Phu.