sri lanka-header

Deze Fox-reis maakten we in maart 2015. De ****hotels waren weer uitstekend. De vlucht was met Emirates dus via Dubai naar Colombo. Op het vliegveld werden we opgevangen door Naheen de reisleider en zijn locale assitent.

Naheen was een Srilankees maar had in Nederland Nederlands gestudeerd en spak dan ook vloeiend nederlands met een wat vreemde intonatie en wat verwrongen zinnen, maar was heel goed verstaanbaar.

Negombo BeachWe reden naar ons eerste hotel in Negombo, waar we ondanks het vroege uur al in de kamers konden en eerst nog een ontbijt kregen.

We hebben gekozen om hier geen excursies te maken over het kanaal en Colombo maar lekker langs het strand te gaan lopen.

In tegenstelling tot de zaterdag toen het behoorlijk plensde was het zondag prachtig weer. Langs het strand was het gezellig druk en een jonge Srilankees was zijn paard in zee met zijn handen aan het wassen. Ondanks de flinke golfslagen was het dier niet bang en liet zich gewillig in het water meevoeren. Dit leverde een prachtige video-opname op.(klik hier). Zondagmiddag hadden we ook nog een leuke ontmoeting met een groep die een zakenparty in ons hotel had. De volgende dag bezochten wij met de groep (27 man) de leuke vismarkt en een Hindoetempel. Aan het eind van de middag was er een boottocht over de Ma Oya rivier met aansluitend een barbeque waar we met de handen moesten eten. De muzikale begeleiding speelde en zong o.a. het volkslied.

Vervolgens reden we naar Anuradhapura vroeger de hoofdstad en bezochten de tempel met de Olifantafbeeldingen. Hier waren erg veel pelgrims allen in het wit gekleed. Onderweg maakten we in de middag een erg leuke en interessante jeepsafari met jeeps door het Ecopark Hurulu. We werden beloond met veel ontmoetingen met (kuddes) wilde olifanten.

De oude stad Polonnaruwa (klik hier voor videostond daarna op het programma. Hier bevinden zich oude tempelruïnes, paleizen, stupa's en de heilge boom. Verderop de staande, zittende en liggende Boedha onder een erg lelijk gebouwd afdak ter bescherming tegen de regen. Tegen zonsondergang liepen we naar een fraaie oude Stupa met apen onderweg. Daarna naar Sigiriya gereden.

Vroeg de volgende ochtend de rots van Sigiriya beklommen met onderweg de wereldbekende fresco's  van de Wolkenmeisjes. De dames werden ook toen al zeer wulps afgebeeld. Na de klim via de Leeuwenpoort een prachtig uitzicht over het vlakke land onder ons. Rond de lunch bezochten we een schooltje en natuurlijk werden de kinderen getracteerd op snoep en speelgoed. De welkome donaties voor de uitbreiding van de school werden in dank aanvaard. In een dorpje kregen we een uiteenzetting hoe een maaltijd in Sri Lanka wordt bereid en wat er met een kokosnoot allemaal mogelijk is. De school en het eten vonden we "zoethoudertjes" om de tijd te vullen. Zelf hebben we later vanuit ons fraaie hotel de omgeving verkend en de winkels bekeken.

Ecopark HuruluDe volgende dag naar Dambulla  Hier schittende rotstempels vol met Boedhabeelden en wandschilderingen en de grote Goudentempel. Echt een aanrader vonden we.  Onze reis werd voortgezet naar Matale waar we een  exotische specerijentuin bezochten.(met winkel natuurlijk) Voor ons niet zo interessant daar we al veel van dit soort tuinen gezien hebben in ons leven. De aankomst in Kandy was wel erg leuk en vooral het bezoek aan de Heilige tempel van de Tand was indrukwekkend. Heel veel pelgrims hier en er werden veel lotusbloemen op de  tafels neergelegd en er werd druk gebeden.Na afloop kregen we nog een optreden van de bekende Kandy-dansers. Op de eerste rij gezeten moesten wij vluchten voor de hitte toen de vuurdansers over de hete kolen gingen lopen.(klik hier voor een filmpje)

De volgende dag besloten wij alleen maar de Botanische tuin te bezoeken en het olifantenwassen in het weeshuis Pinnawela maar over te slaan. Er was dus veel tijd om in alle rust de uitgebreide prachtige tuinen te bekijken. Er was een fijn restaurant waar we een hapje aten en heerlijk ijs gegeten hebben. Opvallend was het aantal middelbare scholieren dat ons aansprak om hun Engels te oefenen. Later bleek dat elke school de leerlingen een aantal standaardvragen meegeeft. Of men ons ook verstond na een halfjaar engels betwijfelen we. Maar het was wel gezellig deze gesprekken.  Van Kandy reden we de volgende dag door een prachtig berglandschap tussen de theevelden door naar Nuwara Eliya (1900 meter) en bezochten onderweg de Theefabriek Glenloch. In Haputale gingen we op de trein naar Banderawela. Deze hoge spoorweg is beroemd. helaas werden we allemaal op een kluit gedrukt in het voorportaal zodat we helemaal geen uitzicht hadden. Na de 1e stop zijn we tegen een extra-betaling (bleek achteraf) op vrije plaatsen gaan zitten en was het dus stukken aangenamer reizen.

In Bandarawela maakten we de volgende dag met de lokale bus (erg leuk) een uitstapje naar het platteland waar de theepluksters aktief waren en het wegen en de afwikkeling van het plukken op de verzamelplaatsen kon worden gadegeslagen. Een leuke wandeling door het dorpje en het bezoek aan de creche  besloot deze ochtend. In ons hotel was een bruiloft aan de gang met 2 families waarbij de bruid en de bruidegom met de familie prachtig waren uitgedost in het uniform van de vroegere koningen van Ceylon. Dat leverde dus mooie videofragmenten op. Met een afdaling langs watervallen reden we verder naar Ella en Tissamaharama.

Galle Het hotel hier had een mooi zwembad en het was hier goed toeven voordat we de andere middag een jeep safari maakten naar het Yale Nationaal Park, gelegen nabij de kust. Uitvoerig reden door een prachtig landschap en konden heel dieren potten zoals een luipaard (een buitenkansje), olifanten, apen, waterbuffels, herten, krokodillen, pauwen, leguanen, konijnen, notarisvogel en wilde zwijnen( klik hiervoor video).  Ter afsluiting van onze 3 weekse reis bezochten we eerst Galle met zijn oude VOC vesting en daarna naar ons strandverblijf Longbeach aan het strand van Koggala.  Galle bezochten we later nog met zelf met een uitgebreide rondgang langs het oude fort waar jongens de sport Kabaddi bedreven (soort rugby?).

Galle doet erg gezellig aan en heeft veel historie. We maakten met de groep een leuke afwisselende fietstocht in de omgeving van Unawatuna met in de pauze heerlijk kokosnootsap  Ook hebben we samen heerlijk een aantal dagen langs het strand gelopen en foto's gemaakt van de bekende paalvissers. Alleen jammer dat de zee zo woest is en gevaarlijk trekt zodat zwemmen haast niet mogelijk is. Ook viel het Long Beach hotel ons tegen gezien zijn massaliteit en de matige kwaliteit van het eten.

We hadden een grote groep van 27 mensen maar deze was wel gezellig.We kunnen terugkijken op een mooie reis door een prachtig land met mooie mensen.

Klik hier voor het Picasa fotoalbum van deze reis.